Velkommen til

Simeons Kirke

Simeons Kirke ligger i Sjællandsgade med udsigt til Nørrebrogade og Assistens Kirkegård.

I begyndelsen af sognets levetid, frem til opførelsen af den nuværende murstenskirke i 1914, var der i sognet opført en flytbar jernkirke, der var importeret fra England af Kirkefondet. Kirkefondet købte i 1911 grunden, hvor den nuværende kirke er placeret. Midler til opførelse af kirken blev hovedsageligt tilvejebragt gennem indsamlinger i sognet.

Kirken, der er opført i barokstil, er tegnet af arkitekt Johannes Magdahl Nielsen, og den er sammenbygget med Sjællandsgade Badeanstalt. Begge er bygget af røde mursten på granitsokkel og med rødt tegltag. Kirken har ca. 250 siddepladser. Kirken er korsformet og har et 38 meter højt tårn.

Altertavlen med titlen: ”Kristus velsigner børnene” er malet af Axel Hou omkring 1913. Billedet forestiller Jesus, der velsigner de små nørrebrobørn på Nørre Fælled. Udover Kristus og de lokale børn, ses bygninger og fabrikker i baggrunden, ganske som de tog sig ud, da maleriet blev malet.

En kopi af et Carl Blochs maleri, benævnt ”Jesus i Gethsemane have”, blev anvendt som altertavle i den midlertidige kirke, og er nu placeret i kirkeskibet.

Døbefonten er udhugget i bornholmsk granit og prædikestolen er udskåret med bladornamenter og udstyret med en lydhimmel.

Orglet er bygget af orgelbyggerfirmaet Starup & Søn i 1964 og har 26 stemmer

Kirken er som alle kirkerne i sognet handicapvenligt indrettet.